“H4ram hukumnya jika guna hel4h..” (Video) Ini Respon Ustaz Azhar Idrus Tentang Siakap Hrga Kay4ngan.

Tidak dapat el4k lagi! Selama beberapa hari ini kita terp4ksa hadap dengan 1su ikan siakap selepas semakin ramai yang meluahkan rasa tidak pu4s hati. Ini apabila harga yang dikenakan sesetengah peniaga restoran terhadap siakap dilihat tidak masuk akal dan cek1k d4rah.

Tapi 1su ini tidak terjadi di tempat lain dan hanya berlaku di pulau Langkawi, Kedah. 1su pertama berlaku apabila pelanggan dikenakan bayaran RM1,196.80 untuk siakap seberat 7.48kg. Ada banyak yang berlaku pasal kes ini, tapi korang baca lebih lanjut dekat website ohmedia.

Sekarang kita nak lihat pula apa pandangan pend4kwah, Ustaz Azhar Idrus terhadap apa yang berlaku.

Sampaikan bro Dd Cronicle pun dah buat lagu khas siakap dengan rentak lagu Siti Nurhaliza, Nirmala. Haha!

Macam biasa, sebelum UAI jawab mesti kena ada soalan dari netizen dulu

Soalan:

Biasa sebuah keluarga seramai lima hingga tujuh orang akan memesan dua ekor ikan seberat 1kg hingga 2kg. Bagaimana jika tanpa persetujuan pelanggan, ikan yang dipesan itu seberat 7kg.

Jawapan:

Apa yang perlu fahami ialah konsep asal jual beli ini. Hakikatnya kita perlu membeli terlebih dahulu kemudian barulah boleh dimakan. Contohnya ayam goreng KFC, kita akan membayar terlebih dahulu. Ia menjadi hak milik kemudian barulah ia dimakan. Itu asal konsep jual beli.

Kalau kita pesan makanan, ikan seberat 2kg, peniaga hantar ikan 10kg, maka jangan makan. Kalau kita makan juga, ia bermakna kita bersetuju dengan saiz ikan.

UAI turut ingatkan peniaga jangan ambil kesempatan

Pihak penjual pula ambil kesempatan. Pelanggan buat pesanan lain, tapi penjual masak dan hidang yang besar. Misalnya pelanggan pesan dua ekor ikan, tapi dihidangkan empat ekor ikan. Ini dip4nggil hel4h. Hel4h itu hvkumnya har4m.

Jangan main-main, nak berjual beli belajarlah dahulu. Supaya bila berniaga ia barakah (berkat).

Kalau standard lima hingga enam orang makan, tidak sepatutnya hantar ikan seberat 7kg. Ikan siakap bukanlah ikan yang sering dimakan golongan bangsawan. Tidak seperti kerapu atau spesies ikan ‘kayangan’ lain.

Jadi kita perlu hantar lauk itu atas jalan uruf. Jangan hantar kepada orang yang tidak makan harga ikan sebegitu dan kita pula diam tidak maklumkan. Ia akan mewujudkan perkel4hian.

UAI turut kec3wa dengan sikap peniaga pan4skan semula lauk semalam tidak h4bis

Memang tidak dapat din4fikan ada banyak perangkap yang dilakukan sesetengah peniaga restoran makan semata-mata ingin mengaut keuntungan lebih. Ini apabila ada peniaga yang menghantar hidangan yang tidak dipesan dan pelanggan terpaksa menerima kerana tidak sanggup menol4k makanan yang dihantar. Ini juga satu per4ngkap!

Untuk jawapan penuh UAI boleh lihat video di bawah

Kredit: Youtube Ustaz Azhar Idrus Official

Sumber: OhMedia, InfoKita

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *